Hymna Krušnohoří
Výběr jazyka
Česky Deutch

Podle čeho lze poznat stáří fotografie?

Elektrifikace:

Vrchol křížové cesty nad Nejdkem byl elektrifikovaný v roce 1905Města byla většinou elektrifikována (výstavba elektráren, elektrické vedení do továren a domů, osvětlení) do první světové války, tedy do roku 1914. Obce se elektrifikovaly se zpožděním a některé obce byly připojeny na elektrickou energii např. až v 70. letech 20. století. Od dob elektrifikace můžete podél cest a silnic vidět dřevěné sloupy vedoucí elektrické dráty a telefonní dráty. S elektrickou energií se také významně zvýšil počet veřejného osvětlení ve městech. Například ve městě Nejdku se rozsvítilo první elektrické světlo v prosinci 1905.

Pokud máte v rukách snímek města, kde ještě nejsou vidět dráty elektrického vedení, domovní přípojky nebo veřejné osvětlení - pozor dříve byly lampy petrolejové a každý večer se rozsvěcovaly - lze říci, že snímek pochází z 19. století. U obcí je tento odhad složitější. Na obcích musíte informace zjistit přímo od pamětníků. Takovéto zobecněné doporučení zde nefunguje.

Automobily vs. koně

Třicátá léta v autodopravěPrvní český automobil vyrobila továrna Laurin a Klement v roce 1905. Masovou oblibu automobil ale získal až po roce 1918, tedy po ukončení první světové války. Od té doby byste na automobil na silnicích narazili častěji. Začaly se také ve městech a v okolí stavět lepší silnice z dlažebních kostek. Do té doby byly silnice většinou pouze sprašové a na fotografiích jsou oproti okolní krajině zřetelně světlé. V 30. letech se automobil objevuje na pohlednicích velmi často. Může za to průlomový vůz Populár, který byl malý, výkonný, spolehlivý a hlavně levný. Populár byl plně kapotovaný, již to bylo více auto, než otevřený kočár.

Zapamatujte si tedy, že první auta v Česku na fotografiích můžete vidět od roku 1905. Ale až do třicátých let to byla auta typu cabriollet s otevřenou střechou. Takových automobilů např. továrna Laurin a Klement do roku 1914 vyrobila pouhých 600, ale na tehdejší dobu to byl velký úspěch. Vetší oblibě auta došla až po polovině 30. let a později.

Koně jako součást městské dopravy a cestování mezi městy tedy můžete datovat maximálně do roku 1914. Během války v letech 1914 - 1918 byla většina koňů využita pro válečné účely. A po válce se již do služeb dopravy nevrátily, protože je nahradila nákladní auta.

Mnoho zajímavých infomací o historii a vývoji automobilů u nás najdete zde: http://www.skoda-auto.com/cze/100/home/

Oblečení

Pánský výletní oděv zobdobí po 1. světové válceStáří fotografie můžete také rozeznat pomocí ošacení a módy lidí, kteří jsou na ní zachyceni. Od poloviny 19. století - tedy od začátků fotografie - až do 60. let 20. století jak mužské, tak i ženské hlavně dominoval klobouk. Zvláště v první polovině 20. století nenajdete příliš lidí bez pokrývky hlavy. Od 60. let s nástupem rock and rollu klobouk v masovém měřítku přestává být „in". Nosí se pouze drobné čepice a kšiltovky. Nikdy již ale v takovém měřítku jako byly nošeny klobouky.

Další nápovědou pro Vás je neexistence tipů oděvů pro různé příležitosti. Do 50. let se většinou nosilo pouze sako, košile a tmavé látkové kalhoty, ať se šlo do práce či za zábavou. Společenské, sportovní, pracovní oděvy vznikly až v druhé polovině 20. století. Možná Tě překvapí, ale dnes tolik oblíbené džíny vznikly v Americe v 19. století jako pracovní kalhoty a dlouho tak byly používány. Byly totiž pevné. Teprve v druhé půlce 20. století se z nich stala módní záležitost. Džíny ale u nás na starých fotografiích nenajdete.

Fotografie ještě z 19. století Vám prozradí větší zdobnost dámských šatů a hůlka, kterou nosili muži. Dámy nosily široké sukně a slunečníky. Pokud uvidíš takovou paničku u kočáru, tak je jasné, že pochází z konce 19. století, nikoliv z 20. století. Dělnický oděv byl samozřejmě střízlivější, ale i přesto můžeme rozeznat 19. a 20. století.

Více zde: http://www.magazin.ksoft.cz/dejiny_odivani.htm

Údaje přímo na fotografiích

Signatura na fotografii R. FuchseNejjednodušší způsob, jak zjistit dobu vzniku fotografie jsou údaje přímo na snímku. Většinou Vám ale spíše odhalí rok, kdy byla pohlednice odeslána, nikoliv její vznik. Určitě si přečtěte, co je na pohlednici napsáno, leckdy je to velmi milé číst, jak si lidé dříve dopisovali. Určitě se podívej také na razítko podací pošty. Tam se datum objevovalo určitě. Lidé také občas datum psali přímo do textu nebo na fotografii.

Někteří fotografové vyleptávali datum pořízení snímku přímo do fotografie. Tak to dělal i Rupert Fuchs z Krušných hor, s jehož snímky ses setkával v celém našem kurzu. Říká se tomu signatura.Rozeznávat stáří a typ historických pohlednic ti pomůže např. kniha Romana Karpaše Pohlednice - historie lístků, které zmenšily svět.Další možnosti určování stáří snímkůGaráž v hotelu PlešivecStáří fotografie (nejen při samotném porovnávání více snímků) lze určit mimo jiné také výškou, resp. stářím stromů, zjištěním doby, kdy byl postaven (rozšířen, rekonstruován) ten či onen dům, v jaké době byl případně zbourán (vyhořel). Velmi ojediněle můžeme fotku dobově zasadit podle názvů na obchodech (jméno společnosti, majitele), významné události (návštěvy známých osobností, kulturní a sportovní slavnosti, slavnostní otevření koupaliště aj.), názvů ulic (v českém či jiném jazyce). Informace o těchto událostech můžeme vysledovat především z místních kronik nebo knih o dějinách dané lokality. Pro ty, kteří chtějí vědět více, doporučuji navštívit okresní archivy, kde se nacházejí materiály k obcím (např. zápisy z jednání schůzí obce či města, spisy k demolicím budov - ty jsou někdy i s původními stavebními plány).

Symboly doby

Finanční policie z dob Rakouska - Uherska.Velmi důležité je také si všímat dobových symbolů. Např. v době kdy Čechy, Morava a Slezsko byly součástí Rakousko-Uherské monarchie, se často na domech a praporech objevoval dvouhlavá orlice - státní znak. Muži nosili dlouhé kníry po vzoru panovníka Františka Josefa II. Tyto symboly po roce 1918 nenávratně zmizely. Postupem času až k dnešku se muži stále více holili, takže ubývalo vousatých pánů i na fotografiích.

V době nastupujícího fašismu a v protektorátu Böhmen und Mähren zase na mnoha místech visel prapor s hákovým křížem a názvy ulic byly pouze v němčině či dvojjazyčně. Na prvním místě byla vždy německé verze.

V období komunismu zase můžete vidět všude rudou pěticípou hvězdu, srp a kladivo a další symboly komunismu. Nejčastější dlouhé propagandistické nápisy u silnic a na veřejných prostranstvích. V dnešní době tyto agitační plakáty vystřídaly komerční billboardy, které jsou k vidění úplně všude, hlavně podél silnic.

Diskuse

Vložit nový příspěvek

Tento projekt byl spolufinancován z prostředků EU v rámci iniciativy Společenství INTEREG IIIA